Maresme

La fi del peatge de la C-32 requerirà 430 MEUR per adaptar el Maresme a la nova mobilitat

El Departament de Territori i Sostenibilitat i el Consell Comarcal del Maresme han posat les bases per adaptar el territori a la nova mobilitat que esdevindrà a partir de l’agost de 2021, quan acaba la concessió de la C-32 i s’elimini definitivament el peatge, que és el més antic de l’Estat.

El nou Pacte per a la Mobilitat del Maresme, que s’ha presentat aquest divendres a la seu del Consell Comarcal, recull una trentena d’actuacions per als pròxims cinc anys que requereixen una inversió de 430 milions d’euros (MEUR). Els principals objectius seran garantir la connectivitat de tots el pobles amb l’autopista, millorar la xarxa local per als desplaçaments interurbans, transformar la carretera N-II es una via cívica, fomentar la connectivitat a peu o en bicicleta i millorar l’oferta i el temps de viatge en transport públic.
Moltes d’aquest ‘solucions’ són velles conegudes a la comarca, que des de fa molts anys ha reivindicat la necessitat de millorar la seva connectivitat. El transport públic és un dels principals cavalls de batalla, que tot i que ha anat millorant amb el pas dels anys encara és lluny de les necessitats del Maresme.

“La mobilitat sostenible és una recepta molt complexa però l’ingredient principal és que hi hagi més i millor transport públic”, assegura el conseller Calvet, que torna a situar aquest repte com una de les prioritats del Govern en aquest territori. Augmentar la capacitats dels trens amb combois més llargs o protegir la línia de la costa són algunes de les accions que recull el pla.

Pel que fa al transport públic per carretera es planteja la millora de servei exprés, s’estudiarà la implantació del transport a demanda i les bonificacions per a usuaris intensius. A preguntes dels mitjans de comunicació, Calvet també ha deixat la porta oberta a implantar el carril bus-vao a la C-32 si els estudis de mobilitat que s’estan fent ho recomanen.


Publicitat

Una altra reivindicació històrica, la transformació de la carretera N-II en una via cívica, havia topat sempre amb l’entrebanc que no existís a la comarca una alternativa gratuïta per al pas de vehicles. En el seu dia es va plantejar fins i tot la construcció de laterals a l’autopista, però mai va tirar endavant a excepció d’alguna actuació aïllada, com en el cas de Mataró.

Amb la gratuïtat de la C-32, però, l’escenari canvia i la transformació de la N-II tindrà ara via lliure, a partir del mes d’agost de l’any vinent. “Entrem en la mobilitat 3.0, que es deriva d’un fet fonamental, que és que l’autopista acaba la concessió o no hi haurà barreres”, explica Calvet.

Una premissa que sí que s’haurà de complir, i que és conseqüència directa de l’alliberament del peatge, és la connectivitat de la pròpia autopista amb el territori: “Passem d’una autopista de pas amb els accessos pautats a via que ha d’estar absolutament relacionada amb el territori en tota la seva llargada”.

Per fer totes aquestes actuacions, el Pacte entre el Govern i el Consell Comarcal preveu una inversió de 430,7 MEUR en els pròxims cinc anys. D’aquests, 240 MEUR els hauria d’aportar la Generalitat a partir de les transferències pendents de l’Estat des del traspàs de la titularitat de la N-II. Els altres 190 MEUR es finançarien a través d’altres plans, com el Pla de Rodalies.

‘Sí crític’ de la CUP

El grup comarcal de la CUP ha emès un comunicat en el que valoren positivament el Pacte per la Mobilitat sostenible del Maresme però avisen que el seu vot favorable s’ha d’entendre com un “sí crític” donat que conté “aspectes que no s’hi contemplen o bé hi són de manera menys clara que ens
agradaria”.

En aquest sentit reclamen que el tranport públic sigui competitiu econòmicament davant el vehicle privat, que s’abandoni el projecte de perllongació de la C-32 fins a Lloret, que es faci una “pacificació efectiva” de la carretera N-II i que els espais que ara ocupen els peatges esdevinguin d’ús públic, entre altres demandes.

ACN - Redacció

Recent Posts

Neix marina360, el portal de continguts digitals de Ràdio Marina

marina360 és el nom resultant de la integració de tres60.cat en l'estructura empresarial de Ràdio…

2 years ago

Nou cicle de tallers per a persones emprenedores a Santa Coloma de Farners

Aquesta setmana -dimecres concretament- comença el nou cicle de tallers adreçats a emprenedores i emprenedors…

2 years ago

Podcast notícies360 del divendres 14/01/2022

Escolta-ho aquí: Vols rebre el podcast notícies360 gratuïtament al teu mòbil? L'enviem cada dia a…

2 years ago

Blanes, Lloret i Tossa suspenen per segon any consecutiu el Carnaval de la Costa Brava Sud

Aquest 2022 tampoc hi haurà Carnaval de la Costa Brava Sud per la pandèmia. Ho…

2 years ago

Diverses famílies de blocs de pisos ocupats de Santa Coloma critiquen que se’ls ha tallat la llum ‘sense cap avís’

Diverses famílies de blocs ocupats a Santa Coloma de Farners critiquen que se'ls ha tallat…

2 years ago

L’aeroport de Girona podria arribar als 7 milions de passatgers amb l’estació de l’AVE

Passatgers arribant a l'aeroport de Girona. Foto: Aleix Freixas/ACN El nou pla director de l'aeroport…

2 years ago